Thursday, December 21, 2006

Sudtipos; Latin American Fonts / Fuentes latinoamericanas



Sudtipos
In Buenos Aires, there is a collective of graphic designers called “Sudtipos” May be, the idea of «enterprising spirit» defines them better than their motto «south attitude» does. They are authentic entrepreneurs that participate in the search, registration and commercialization of typographies. They are dynamic risk-taking businesspersons that put their faith in a permanent renovation of contents, in an umbrella-organization model of open doors. Its members also have a particular skill: they know how to combine the colors and the canvas in an appropriate way in every occasion. Sudtipos is an enterprising idea of multiple facets that are articulated by a common logic and a certainty “The gathering of strengths boosts the performance of an enterprise which is opposite to the model of only one person” It is composed of experienced professional Graphic Designers who have a renowned career: Claudio Pousada, Diego Giaccone, Alejandro Paul and Ariel Garófalo (Initially, Ramiro Espinoza and Mauro Oliver took part in the project).
This collective, according to its members, does not aspire to the aristocracy of design (if something like this exists) but to revitalize that marginal culture, the Latin American neighborhood culture, the handwritten billboard. It is a remarkable job that is done with great effort by designers who attempt to make original typographic works known in a profitable way. The collective of designers is based on the generation of handwritten characters based on different icons that are typical of the South American neighborhoods. Some examples of their works are: Titans; based on wrestling fights of the Argentine TV show of the 70s “Titanes en el ring” (“Titans on the ring”), Gardel, the rescue of the neighborhood Tango expression of the popular singer-songwriter Carlos Gardel, Candombe; based on the Afro-Uruguayan musical rhythms, and Malambo; that expresses the rural and gaucho calligraphy of the Argentine Pampa. With all their doings, Sudtipos projects itself as an innovatory proposal in terms of handwritten billboard calligraphy in Argentina.

Sudtipos site



Sudtipos
En Buenos Aires, se encuentra un colectivo de diseñadores gráficos llamado "Sudtipos". Tal vez la idea de «espíritu emprendedor» los define mejor que su lema «actitud sur». Son auténticos entrepreneurs, que participan en el rastreo, registro, desarrollo, producción digital y comercialización de tipografías. Emprendedores dinámicos, que apuestan a la permanente renovación de contenidos, al modelo de organización-paraguas y de puertas abiertas. Sus integrantes tienen además una particular habilidad: saben combinar los colores y las telas de manera apropiada para cada ocasión. Sudtipos es un emprendimiento con múltiples facetas, articuladas a partir de una lógica común y una certeza "La agrupación de fuerzas potencia el rendimiento de una empresa fundidora frente al modelo de una sola persona". Está conformado por profesionales del Diseño Gráfico de amplia y reconocida trayectoria: Claudio Pousada, Diego Giaccone, Alejandro Paul y Ariel Garófalo (inicialmente participaron del proyecto Ramiro Espinoza y Mauro Oliver).
En la voz de sus protagonistas este colectivo, no aspira a la aristrocracia del diseño (si es que acaso algo así existe), aspira a revitalizar aquella cultura marginal, la cultura barrial latinoamericana, la letrística de carteles populares. Es un destacable trabajo, llevado a cabo con gran esfuerzo por diseñadores que procuran dar a conocer obras tipográficas originales de manera rentable. El colectivo de diseñadores se basa en la generación de la letrística basada en diferentes íconos propios de la barrialidad sudamericana. Algunos ejemplos de trabajos son; Titanes; basada en peleas de catch del programa de tv argentino de los años 70s "Titanes en el ring" (SI Titanes), Gardel, el rescate de la expresión tanguera barrial del cantautor popular Carlos Gardel, Candombe; basada en los ritmos musicales afrouruguayos, y Malambo; expresa la caligrafía campesina y gauchesca de la pampa argentina. Sudtipos con su hacer se proyecta como una innovadora propuesta en cuanto a digitalización de caligrafía de cartelería de puño en Sudamérica.

Sitio de Sudtipos



No comments:

Google